Sunday, March 29, 2009

PENAWAR BAGI HATI….

Hati adalah raja dalam diri manusia .Hati ialah tempat letaknya keyakinan seorang hamba terhadap Tuhan-Nya .Hati juga sasaran syaitan untuk menyesatkan manusia.Hati yang baik sentiasa mencetuskan kedamaian dan ketenangan dalam diri, keluarga dan masyarakat.

Oleh itu bagaimana untuk memiliki hati seperti ini? Tentulah al-Qur’an dan al-Hadis sudah ada kaedah untuk mewujudkan hati-hati manusia yang mendorong mereka menenangkan kehidupan dan terhindar dari segala kekalutan. Hati tidak teringin kepada maksiat dan dosa . Hati yang tunduk dan patuh kepada kehendak Allah s.w.t.

Perjalanan orang-orang soleh zaman dahulu berusaha bermujahadah ke atas hatinya menempuh pelbagai kesusahan dan penderitaan . Namun kewajipan untuk memiliki hati yang murni dan luruh itu dilakukan dengan “istiqomah”. Akhirnya mereka hidup dimuliakan Allah s.w.t. dan kemudian mereka ditempatkan bersama para kekasih-Nya.

Mudah-mudahan, sebagai hamba Allah dimuka bumi ini kita dapat mendidik hati kita sehingga memiliki hati yang sejahtera dan dipenuhi cahaya iman dan amal soleh. InsyaAllah…sama2 kita merawat hati kita!!!

Selain itu, anda juga boleh mengubati hati dengan cara berzikir mengingati Allah…

Petikan dari buku “Penawar Bagi Hati” hasil penulisan Abdul Aziz Ismail (Pustaka Azhar) www.pustakaazhar.com

No comments: