Sunday, May 31, 2009

Rahsia Kekal Ceria

Apabila anda diuji dan teruji..Muhasabah diri anda dengan firman Allah dibawah..tanpa anda sedari ceria tetap milik anda…t’senyumlah dan tabahlah wahai sahabatku dalam menerima ujian2 dalam kehidupan di dunia ini..Selain itu, rahsia saya apabila menghadapi masalah dan mehnah ujian dalam kehidupan saya ialah menghayati lirik nasyid “Rahmat Ujian” nyanyian kumpulan Mestica…Alhamdulillah…aku terhibur dengan ujian-Mu Ya Allah..renung2kan selamat mencuba!!!

Kenapa aku diuji?

“Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan ; “Kami telah beriman,” sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta.”–Surah Al-ankabut: 2-3

Kenapa aku tak dapat apa yang aku idam-idamkan?

“Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi kamu pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui.”-Surah Al-Baqarah:216

Kenapa ujian seberat ini?

“Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya.” –Surah Al-Baqarah:286

Kenapa rasa kecewa?

“Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah pula bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi darjatnya, jika kamu orang-orang yang beriman.” Surah Ali-Imran:139

Bagaimana harus aku menghadapinya?

“Wahai orang-orang yang beriman! Bersabarlah kamu (menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara yang berkebajikan), dan kuatkanlah kesabaran kamu lebih daripada kesabaran musuh, di medan perjuangan dan bersedialah (dengan kekuatan pertahanan di daerah-daerah sempadan ) serta bertakwalah kamu kepada Allah supaya kamu berjaya (mencapai kemenangan).” –Surah Ali-Imran : 200

“Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang ; dan sesungguhnya sembahyang itu amat berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk”-Surah Al-Baqarah: 45


Apa yang aku dapat daripada semua ini?

“Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang mukmin,diri, harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka.”-Surah At-Taubah:129

Kepada siapa aku berharap?

“Cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain daripada-Nya. Hanya kepada-Nya aku bertawakal.”-Surah At-Taubah:129

Aku dah tak dapat bertahan lagi!

“….dan janganlah kamu berputus asa daripada rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa daripada rahmat Allah melainkan kaum yang kafir.”-Surah Yusuf:12

Dipetik dari majalah DARA

(Walaupun saya ada banyak test minggu dpn doakan say adapat buat yang terbaik tau kawan2)

3 subject 4 short sem(7 contact/credit hours)
Kepada Bapa Saudaraku(Mohd Hadri Abd Majid) dan family yang ingin berangkat ke Makkah ari ni(1 June 2009) untuk mengerjakan umrah,Selamat jalan semoga Allah memudahkan perjalanan utk mengerjakan umrah(Doakan k.chik dapat peluang plak utk next year(Bi izni Allah)Ameen

Hafizah Muhamad Sofi

Safiyyah
E 3.6c(UIAM)

1 comment:

D'Rimba said...

Mudahan jadi ustazah dan Muslimah sejati.