Thursday, June 4, 2009

Mutiara Kata

“Sebaik-baik hari adalah hari yang memberikan tambahan kesabaran kepada kita, yang mencegah agar tidak semakin tenggelam dalam dosa, yang membukakan pemahaman dan yang memberikan tekad kuat dalam diri kita”

“Perkataan yang baik dan pemberian maaf lebih baik dari sedekah yang diiringi dengan sesuatu yang menyakitkan (perasaan penerima). Allah maha kaya lagi maha penyantun.”
(Surah Al-Baqarah:263)

“Dan jagalah dirimu dari (azab) hari (kiamat,yang pada hari itu) sesorang tidak akan dapat membela orang lain, walau sedikitpun.” (Surah Al-Baqarah):48)

“Jadikanlah sabar dan solat sebagai penolongmu. Dan sesungguhnya yang demikian itu sungguh berat, kecuali bagi orang-orang yang khusyuk” (Surah Al-Baqarah:45)

“Hadis riwayat Abu Dawud,Attirmidzi,Annasa’I dan Ibn Majah: Sabda Rasullullah S.A.W. “Sesiapa yang meminta kepada Allah untuk mati syahid dengan bersungguh-sungguh, maka Allah akan menyampaikannya ke tingkat orang mati syahid, meskipun ia mati di atas tempat tidurnya.”

“Hadis Riwayat Muslim,sabda Rasullullah S.A.W. “Semua amalan anak cucu Adam itu pahalanya akan dilipat gandakan.Satu kebajikan akan dilipat gandakan menjadi sepuluh hingga tujuh ratus kali”

“Sesungguhnya taubat di sisi Allah hanyalah taubat bagi orang-orang yang mengerjakan kejahatan lantaran kejahilan, yang kemudian mereka bertaubat dengan segera, maka mereka itulah yang diterima Allah taubatnya, dan Allah maha mengetahui lagi maha bijaksana” (Surah An-nisa’:17)

“Janganlah kamu bersikap lemah dan janganlah (pula) kamu bersedih hati, pada hal kamulah orang-orang yang beriman” (Surah Ali Imran:13

(Compilation of Mutiara Kata)

Petikan Majalah Dara

Hafizah Muhamad Sofi

E3.6c(Safiyyah College)
UIAM Taman Budi dan Ilmu

June 4, 2009

2 comments:

D'Rimba said...

Tema alam semulajadi anugerah Ilahi tetap menjadi pilihan pencinta seni.....5 dan 6 Jun di Rumah Pena Jalan DBP ada acara Baca Puisi dan persembahan lagu Melayu asli dari kumpulan anak muda bekas pelajar UIA bergelar Dewangga Sakti. Jemputlah hadir boleh kita bersua muka bertukar pandangan.

wardahsyauqah said...

saya agak sibuk minggu ni..terima kasih untuk jmputan tu......